Schotland

1 maart 2005 - Edinburgh, Verenigd Koninkrijk

In de Schotse hoofdstad aangekomen maken we direct kennis met één van de leukste vervoersmiddelen van Edinburgh, de taxi. De taxi rijdt in een snel tempo door de smalle straatjes en laat ons de eerste indruk krijgen van de stad Edinburgh. Ons logeeradres 'Claremont Cottage' is een oude schuur omgebouwd tot een gastenverblijf. In de avond gaan we naar de lokale pub in het havengebied Leith, onder het genot van een drankje proosten we op een gezellig weekend in één van de leukste steden in Europa.

Met de bus gaan we naar het hart van de stad: Edinburgh Castle, dat boven op de berg staat en 'waakt'over de stad. Het kasteel stamt uit de 12de eeuw, toen Schotland onafhankelijk was en koningin Mary het land regeerde. Het kasteel mag niet ontbreken aan het 'te-doen-lijstje'. Er is meer dat je aan het verleden doet herinneren, het martelmuseum en het ondergrondse gangenstelsel. Een deel van de oude stad werd ten tijde van de pest met cement overgoten waarbij de bewoners als ratten in de val zaten. Een 'Ghost and Torture Tour' in de ondergrondse laat je kennis maken met de spookverhalen, die de Schoten maar al te graag vertellen. In de haven Leith ligt de Royal Yacht Britannia, een enorm schip van de koninklijke familie, waar we een rondleiding krijgen.

Om de omgeving te verkennen is een huurauto een mooie uitkomst. Na enkele kilometers rijden veranderd het landschap. De kust is een prachtig Aberlady en North Berwick hebben kleine zandstrandjes, even uitwaaien en genieten van de zonsondergang boven de ruige zee. Honderden bochtjes en hoogteverschillen brengen ons bij de watervallen van Dochart bij het plaatsje Killin. We rijden verder door de indrukwekkende bergenpassen en prachtige meren. Het meer Loch Tay nodigt ons uit voor een picknickstop. Het heeft veel weg van een mysterieus droomlandschap vooral wanneer we verder op kennis maken met Schotse Hooglanden 'knuffelkoeien'. Even buiten Edinburgh maken we onze laatste stop bij een klein strandje en genieten nog even van de Schotse schoonheid, het land met de vele gezichten.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade