Tunesië

1 september 2006

Even voor negenen in de morgen...we liggen al aan het zwembad in Monastir. We waren 's avonds in het vliegtuig naar Tunesië gestapt. Een korte vlucht en voordat we het wisten werd er geapplaudisseerd voor de geslaagde landing op het vliegveld van Monastir. Na de benodigde formuliertjes en stempeltjes konden we onze plaats innemen in de bus. Na een 'stranddag', om de westerse gejaagdheid kwijt te raken en eens flink uit te rusten, wilden we op zoek naar de Tunesische cultuur.

We vertrekken met de Sahara-bus voor de veel besproken Nomaden Safari. In Monastir worden we opgehaald door Mohammed 'Mo' en we zetten koers naar het Amfittheater El Djem. Het is na Rome en Verona het grootste in zijn soort en op Afrikaanse bodem. Het imposante bouwwerk is goed bewaard gebleven, het stamt uit het begin van de 3e eeuw onder de uit Libië afkomstige keizer Septimus Severus en kon in zijn vier gaanderijen 27.000 toeschouwers onderbrengen. We reizen zuidwaarts richting Sfax en Gabes. Sfax is indrukwekkend, het beeld wordt gedomineerd door uitgestrekte olijfbossen die tot aan de zee reiken. De omgeving Sfax wordt ook wel het hart van de Tunesische olijventeelt genoemd. Op het standboulevard bewonderen we de moderne kunst, gemaakt van wat de zee aan land heeft gebracht. De oase van Op de top van een berg kijken we uit op de Dahar- gebergte en de Nefzaoua- oasen.

Onze reis gaat verder naar Matmata. Het is het bekendste en grootste grottendorp in Tunesië. We bezichtigen de grotwoning van Fatima een Imazighen 'Berber' vrouw. Via een trap bereiken we de grot, hier zien we hoe Berbers leven. Dwars door de rotswoestijn gaan we richting de Sahara zandwoestijn. Onderweg zien we veel wilde dromedarissen. In Douz stoppen we, de stad aan de noordrand van de woestijn 'Grand Erg Oriental'. Met de Nomaden van de Nefzaoua stam maken we een sunset kamelentocht in El Faouar. Wiebelend nemen we plaats op zijn bult en even klimmen we van de bult en genieten van de ondergaande zon. Tijdens onze stop maken we kennis met een 'Fennek' woestijnvos, de kleinste van alle vossen. Maar wel degene met de grootste oren.

De wekker gaat om 4.00 uur. Via Douz en Kebili vertrekken we naar het zoutmeer Chott El Jerid. Bij het zoutmeer stoppen we voor de opkomende zon, een prachtig gezicht, binnen enkele seconden is de zon op en fonkelen miljoenen kristallen. In Tozeur genieten we van de lokale markt en daar staan de paardenkoetsen op ons te wachten om ons te vervoeren naar de oase Hammet El Jerid. We zien dadelpalmen, een zorgvuldig uitgedacht waternet dat niet alleen de palmen voedt maar ook de duizenden fruitbomen. Een bezoek aan de oase is een overgetelijke oriënt. De paarden verruilen we voor de 4x4 jeepsafari. Off road gaan we naar Chebika, de weg kronkelt zich door veel bochten. Bovenaan hebben we een betoverdn uitzicht over woetsijn, oases en duinen. In Chebika maken we met de lokale gids een prachtige wandeling over smalle rotspaden, langs palmen en kristalhelder water naar de bron van de oase. In Tamerza bezoeken we een bergoase, met een schitterende waterval en duizenden kikkers. Onze terugweg gaat langs het Atlas Gebergte en Metlaoui de stad van Tunesische fosfaatproductie, transportbanden met kiepkar ratelen over de straat.

Gafsa de poort naar het grote woestijngebied van het land, naar chott en de grote oasen maar Gafsa is ook de wieg van de Tunesische beschaving. Na de lunch vertrekken we naar Jelma, in Jelma worden we warm verwelkomt door trommelmuziek en een demonstratie buikdansen. Kairouan is na Mekka, Medina en Jeruzalem de heiligste stad voor Moslims. We bezoeken de Okba moskee en naast gelegen tapijtfabriek. Hier krijgen we een demonstratie knooptechnieken. Met de Nomaden Safari veel bijzondere plekken gezien, vriendelijke mensen ontmoet en 1075 kilometer afgelegd. We bezoeken het dierenpark Friguia in Bouficha. Het park heeft de sfeer van de film 'Out of Africa', in het park heb je een prachtig uitzicht op de omgeving, een heuvelachtig landschap met veel Afrikaanse diersoorten. De laatste dagen genieten we van ons privé strand, het zwembad, het mooie weer en als afsluiter laten we een henna-tattoo plaatsen.