Engeland

13 juli 2005 - Newcastleton, Verenigd Koninkrijk

Echt hip is de mijnenwerkstad niet, maar daar wordt hard aangewerkt. Een minicruise is een leuke manier om een uitstapje te maken naar Newcastle. We maken voor de eerste keer kennis met een minicruise op de Queen of Scandinavia, een cruiseferry van DFDS Seaways. Elk moment vertrekken we, dus we spoedige ons naar het buitendek, er heerst een opgewonden stemming. Overmorgen zijn we alweer thuis maar aan het dek van de Queen voelt vertrekken als emigreren, haar in de wind en zwaaien maar, er wordt vanaf de kant enthousiast teruggezwaaid.

We zijn IJmuiden uit, het Scandinavisch buffet en feestelijke cocktail is nu wel van toepassing om het LoveBoat gevoel te krijgen. Grotendeel van de cruise breng je slapend door. In de Engelse territoriale wateren ontwaak je, DFDS  zorgt voor de transfer per dubbeldekker naar het hart van Newcastle. Het oudste gedeelte van Newcastle is niet bepaald een shoppingparadijs, het blijkt vooral een aaneenrijging van deprimerende modeketens. Zien we niet dat het leuk is? We blijken verkeerd te zitten. 'CitySightSeeing NewcastleGateshead' is een leuke maniet om snel kennis te maken met de verschillende gezichten van Newcastle. De bustour gaat langs Newcastle Coach Station, het ligt midden in de stad, twee straten verder ben je in China Town shoptechnisch niet bijzonder, Biscuit Factory een oude koekjesfabriek waar nu kunst wordt verkocht. Gateshead Millennium Bridge, een imposant stukje architectuur. Hoogtepunten genoeg, een dagje Newcastle is goed te doen. Het is een stad in ontwikkeling, voor de toeristen nog een aantal hippe winkels en dan gaat het helemaal goed komen!