Nederland, Ameland

14 mei 2007

Even een paar dagen uitwaaien, na een overtocht van 45 minuten met de MS Sier komen we op Ameland aan. De Ameland Experience gaat van start, overal op het eiland voel je de aanwezigheid van de 58 meter hoge vuurtoren. We beklimmen de vuurtoren, met z'n 236 traptreden. 's Nacht zijn de lichtstralen tot ver te zien en bij daglicht is de toren met zijn rood - witte banen vanaf iedere plek op het eiland te herkennen. Langs de waddenzee maken we een strandwandeling, op het strand zien we witte schuimranden, schelpen en vinden veel niet levende krabben en kwallen. Boven de duinen zien de vogels sierlijk meevliegen met de harde wind. We bezoeken 'The Hotspots van Ameland' de strandtent The Sunset en het restuarant Rixt in Nes. In Nes zien we één van de oudste commandeurshuisjes, dit huisje dateert uit 1625 in de Rixt van de Doniastraat. De oude kern van dit dorp is gebouwd om de vrijstaande kerktoren uit 1723. De toren diende niet als kerktoren maar als zeebaken. Tot de late uurtjes maken we de speelhal onveilig en spel Air Hockey en poolbiljart.

We vertrekken van de veerbootsteiger Nes met het schip 'Zeehond' naar de robbenbank. Deze bevindt zich in het Blauwe Balggebied tussen Ameland en Terschelling. Het schip vaart langs de zuidwestkust van het eiland waar we uitzicht hebben op het dorpje Hollum en de vuurtoren. Met het schip komen we dichterbij de robbenbank en zien de zeehonden rusten en zonnen op de zandbank, sommige poedelen en spelen in het water. Het is bijzonder om de zeehonden in hun natuurlijke element te zien. Nog even genieten van de zon onder het genot van een 'Robbenslok' en het is weer tijd om naar huis te gaan. De MS Oert staat op ons te wachten voor de overtocht naar het vaste land.