Fins Lapland

10 januari 2005 - Kuusamo, Finland

We landen bij Kuusamo, rijdend door het landschap maken we kennis met 'winter wonderland', de naaldbomen die bedolven zijn onder een groot pak sneeuw. Hier en daar een huisje met opvallende kleuren.

We hijsen onszelf in felrode overalls en worden voorzien van snowboots en handschoenen. Muts op, sjaal om, helm op en daar gaan we dan netjes in een rij achter elkaar, twee personen per sneeuwscooter. We genieten van de omgeving en heuveltje op en af, een beetje meehangen in de bochten. Na onze eerste kennismaking met de sneeuwscooter maken we een wandeling door de omgeving. Onze snowboots knerpen in de sneeuw en verder is er stilte alleen maar stilte...

Sneeuwschoenlopen is een ervaring apart, onder je voet zit een soort tennisracket. Met twee tennisrackets gaan we op weg voor een wandeling door het bos. De techniek is om zo te lopen dat je zo min mogelijk wegzakt in de sneeuw, helaas hebben wij die nog niet helemaal onder de knie. In het bos laat de gids ons sporen van wilde dieren zien. Op de terugweg komen we langs de huskyfarm. De honden gaan als gekken tekeer, indrukwekkend hoe deze honden op wolven lijken. De honden zijn al twee aan twee ingespannen voor de sledes en zijn opgewonden terwijl wij snel instructies krijgen. Er zijn zes honden per slee, we kunnen onderweg desgewenst remmen en meesteppen. De sneeuw is goed te belopen en de honden gaan er direct vandoor. Na de rit zijn ze een stuk rustiger, duwen hun snuit in de sneeuw en liggen te rollen. Rendieren zijn mooie beesten, ze zien er lief uit, ze hebben een spierwitte neus en zijn goed aaibaar. Het is zichtbaar dat de dieren een nieuw gewei krijgen, dat werpen ze twee keer per jaar af. We ontmoeten de rendierbegeleiders, traditionele geklede Saami's en maken een rondje met de slee.

De noorderlichtsafari begint tegen het einde van de middag als de maan en sterren het sneeuw doen glinsteren. Het geluk om het Noorderlicht aan de hemel mee te maken hebben wij niet. Aurora Borealis is een natuurverschijnsel dat zich onder bepaalde weersomstandigheden voordoet. Onze gids leidt ons door het bos en onder het genot van een kopje koffie genieten wij van het kampvuur en de buiten dwarrelende sneeuwvlokken. Per sneeuwscooter overschrijden we de poolcirkel. We sturen de sneeuwscooter langs een prachtige route, slingerend door de bossen en met wat meer snelheid over de bevroren meren. Het is hier zo puur, de lucht is fris en sneewvlokken dwarrelen vrolijk in het rond. We hebben aan het einde van de dag 114 km afgelegd per sneeuwscooter en nemen onze sneeuwscooter en poolcirkelcertificaat in ontvangst.

De opkomende zon maakt het plaatje compleet van 'winter wonderland'. We brengen een dat door in Rovaniemi, tijdens de busrit zet de chauffeur de bus aan de kant. Geruisloos draaft de kudde rendieren de weg over. In minder dan een minuut passeren tientallen rendieren. Ze rennen, onbereikbaar van ons het bos in. In Rovaniemi verzamelen we de laatste souveniers in Santa Claus village en het centrum. Op onze laatste dag bereikt de tempratuur -25 graden. Het is een koude afsluiting van ons Lapland avontuur.